اخبار صنفی پزشکیتازه های پزشکی

ضرورت آموزش فناوری به پزشکان؛ ورود هوش مصنوعی به آموزش پزشکی

 

هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر دادن حوزه بهداشت و درمان است، اما آموزش داده‌محوری برای پزشکان و دانشجویان پزشکی همچنان اختیاری است.

بر اساس گزارش در شرف انتشار Medscape با عنوان «پذیرش هوش مصنوعی در حوزه بهداشت»، ۸۵٪ از پزشکان فعال معتقدند که استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی به تغییرات چشمگیری در آموزش پزشکی نیاز خواهد داشت.

ضرورت آموزش بیشتر در استفاده از هوش مصنوعی

متخصصانی که در این حوزه فعالیت دارند، تأکید می‌کنند که استفاده مؤثر از ابزارهای هوش مصنوعی نیازمند تلاش گسترده‌ای در زمینه آموزش در دوره‌های پزشکی و فراتر از آن است. برای هدایت این فناوری جدید، حفظ قضاوت بالینی و محافظت از بیماران، پزشکان باید درک عمیقی از چگونگی عملکرد هوش مصنوعی و داده‌هایی که از آن استفاده می‌شود، پیدا کنند.

حفظ کنترل پزشکان در برابر هوش مصنوعی

آموزش بیشتر به پزشکان کمک می‌کند تا در استفاده از هوش مصنوعی استقلال خود را حفظ کنند. دکتر شانا اورگارد از مرکز دیجیتال سلامت کلینیک مایو معتقد است که هوش مصنوعی علی‌رغم توانمندی‌هایش، اشتباهاتی نیز مرتکب می‌شود. بنابراین، پزشکان باید قادر باشند با نگاه نقادانه خروجی‌های هوش مصنوعی را بررسی کنند:

  • آیا خروجی منطقی است؟
  • از چه داده‌هایی استفاده شده؟
  • در چه شرایطی عملکرد الگوریتم بهتر است و کجا داده‌های کافی وجود ندارد؟

دکتر اورگارد تأکید می‌کند که پزشکان نیاز ندارند سیستم را «شکست دهند»، اما باید بدانند چه زمانی باید به خروجی‌ها شک کنند.

لزوم پایه‌ریزی علم داده در آموزش پزشکی

به گفته پیتر استیل، متخصص اورژانس و محقق هوش مصنوعی در دانشکده پزشکی ویل کورنل، ایده‌آل است که اصول اولیه هوش مصنوعی و علم داده از دوره پزشکی پایه تدریس شود. پزشکان باید اصولی مانند تحلیل داده، یادگیری ماشین، محدودیت‌ها و سوگیری‌ها را بیاموزند تا بتوانند خروجی‌های هوش مصنوعی را با قضاوت بالینی خود مقایسه و ارزیابی کنند.

به گفته دکتر اورن مکانیک، این آموزش ممکن است با یک دوره کوتاه آغاز شود و سپس با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در محیط‌های مختلف، مهارت‌های داده‌محوری دانشجویان و پزشکان بهبود یابد. همچنین پزشکان باید توانایی انتقال اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی را به بیماران کسب کنند، به‌ویژه برای جلب اعتماد آنها.

چالش‌های اجرایی در آموزش هوش مصنوعی

کیم لومیس، معاون نوآوری‌های آموزش پزشکی در انجمن پزشکی آمریکا، معتقد است که وارد کردن مطالب مرتبط با هوش مصنوعی به برنامه‌های درسی پزشکی اکنون یک ضرورت است. اما، به دلیل نو بودن این محتوا حتی برای اساتید و رهبری آموزشی، چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

آموزش برای همه سطوح حرفه‌ای پزشکی

علاوه بر دانشجویان، تمامی نیروی کار بالینی باید در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی آموزش ببینند. در حال حاضر، برنامه‌های آموزشی برای متخصصانی که می‌خواهند در این حوزه تخصص پیدا کنند، وجود دارد. همچنین، مؤسسات بزرگی مانند کلینیک مایو در حال ارائه آموزش‌هایی در این زمینه و همکاری با توسعه‌دهندگان برجسته‌ای مانند گوگل هستند.

در نهایت، سرمایه‌گذاری سیستم‌های بهداشت و درمان در آموزش نیروی کار خود، شرط موفقیت در بهره‌برداری از ابزارهای هوش مصنوعی است. دکتر اورگارد معتقد است: «ما وظیفه داریم سیستم‌هایی ایجاد کنیم که نه فقط برای خودمان، بلکه برای کل جامعه بهداشتی مفید باشد.»

منبع: https://www.medscape.com

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن