گایدلاین های پزشکی

راهنمای بالینی سرطان پستان

راهنمای بالینی سرطان پستانTشبکه جامع ملی سرطان (NCCN) گایدلاین‌های به‌روزشده خود را در زمینه سرطان پستان منتشر کرد. آنچه در زیر می‌آید، نگاهی است به برترین آنها.

راهنمای بالینی سرطان پستان

تست‌های چندژنی

برای بیماران با گیرنده هورمون – مثبت، نود – منفی، HER2-negative و تومورهای بزرگ‌تر از ۵/۰ سانتی‌متر، پزشکان باید قویا بررسی ۲۱ ژن را در نظر بگیرند.

سرطان پستان مرحله اولیه در زنان پره‌منوپوز

با توجه به کارآزمایی‌های اثبات‌کننده مزیت (از هر دو نظر بقای عاری از بیماری و بقای کلی) ساپرس کردن عملکرد تخمدان با tamoxifen و exemestane در زنان پره‌منوپوز با سرطان پستان مرحله اولیه، تاکید بیشتری بر اضافه کردن سرکوب عملکرد تخمدانی به تاموکسیفن یا exemestane در این جمعیت صورت می‌گیرد.

سرطان پستان HR-Positive در زنان یائسه شده

سرطان پستان HR-Positive در زنان یائسه شده به‌طور معمول با درمان مهارکننده آروماتاز برای ۵ سال درمان می‌شود.

شواهد سطح بالایی برای گسترش درمان به مدت ۵ سال اضافی در بیماران انتخاب‌شده وجود دارد، اما کاهش کلی در عود دوردست ۱ تا ۵/۱ درصد است، و درمان طولانی‌تر با سمیت بیشتر مرتبط است.

درمان اندوکرین گسترده یک حوزه نامعلوم است و در حال حاضر یک استراتژی نیست که بتواند برای اغلب بیماران توصیه شود.

مدیریت اگزیلاری سرطان پستان مرحله اولیه

بیماران با بیماری قابل جراحی که به عنوان درمان اولیه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، باید براساس حضور یا عدم حضور غدد لنفاوی مثبت در تشخیص بالینی، طبقه‌بندی شوند.

اگر بیماری غدد لنفاوی مثبت از نظر بالینی داشته باشد، نمونه‌برداری از هر نوع غدد لنفاوی مشکوک باید قبل از عمل جراحی انجام شود.

اگر نتایج بیوپسی سوزنی مثبت باشد و جراحی پیش رو برنامه‌ریزی شده باشد، گزینه‌هایی که ممکن است در نظر گرفته شوند عبارتند از (۱) دایسکسیون غدد لنفاوی آگزیلاری (ALND) و (۲) اگر بیمار تمام معیارهای کارآزمایی Z0011 مربوط به کالج گروه جراحان انکولوژی آمریکا را داشته باشد (تومور T1 یا T2، جراحی برنامه‌ریزی شده حفظ کننده پستان و رادیاسیون به تمام پستان، عدم درمان قبل از جراحی) و دارای بار توموری کم باشد، بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان انجام می‌شود (SLNB).

اگر بیمار از نظر بالینی دارای گره منفی باشد، SLNB معمولا اول انجام می‌شود. بیمارانی که دارای یک یا دو گره نگهبان مثبت هستند برای تعیین اینکه آیا تکمیل ALND اندیکاسیون دارد یا خیر، برای معیارهای Z0011 ارزیابی می‌شوند.

اگر بیمار ابتدا تحت درمان پیش از جراحی قرار گیرد، تصویربرداری از آگزیلا و نمونه‌برداری بعدی از هر کدام از لنف‌نودهای مشکوک از نظر بالینی یا رادیوگرافیکی توصیه می‌شود. بیمارانی که گره‌های منفی دارند می‌توانند با SLNB ادامه دهند.

افراد دارای گره‌های مثبت از نظر بالینی پس از درمان پیش از جراحی باید تحت ALND قرار گیرند؛ برای آن‌هایی که دارای گره‌های منفی بالینی بعد از درمان پیش از جراحی هستند، SLNB بجای ALND می‌تواند در موارد انتخابی در نظر گرفته شود.

سرطان پستان HR-Positive پیشرفته

برای بیماری HR-Positive، توصیه‌ها از انتخاب بین گزینه‌های مونوتراپی خارج شده و به سمت مفهوم هم‌کاری اندوکرین‌درمانی با درمان‌های هدفمند در حال تکامل هستند.

یافته‌های مثبت از آزمایش‌های محوری منجر به این توصیه می‌شود که مهارکننده‌های CDK4/6 (palbociclib، ribociclib، abemaciclib) به درمان اندوکرین به عنوان درمان خط اول یا خط دوم اضافه می‌شوند. abemaciclib می‌تواند به عنوان مونوتراپی نیز استفاده شود.

سرطان پستان متاستاتیک Triple-Negative

برای بیماران مبتلا به سرطان پستان پیشرفته Triple-Negative با موتاسیون‌های BRCA1/2، مهارکننده‌های poly (ADP-ribose) polymerase (PARP) منفعت روشنی را نشان داده‌اند، مانند عوامل پلاتینوم قدیمی‌تر. Talazoparib گزینه انتخابی است، همراه با olaparib، برای بیماران با بیماری HER2-negative و موتاسیون‌های germline BRCA1/2. تعیین توالی بهینه بازدارنده‌های PARP هنوز تعیین نشده است.

– آنتی‌بادی PD-L1، atezolizumab، برای بیماران مبتلا به سرطان پستان Triple-Negative که PD-L1 را بروز می‌دهند، مفید است.

منبع:National Comprehensive Cancer Network

راهنمای بالینی سرطان پستانراهنمای بالینی سرطان پستان

راهنمای بالینی سرطان پستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن