تازه های پزشکی

فهرستی از پیشرفت های علمی و تکنولوژی که در سال ۲۰۲۳ به وقوع خواهند پیوست

فهرستی از پیشرفت های علمی و تکنولوژی که در سال ۲۰۲۳ به وقوع خواهند پیوست

وبسایت ژورنال Nature در ابتدای سال میلادی جدید لیستی از پیشرفت های علمی و تکنولوژی که در سال ۲۰۲۳ به وقوع خواهند پیوست را منتشر کرد که در آن علاوه بر فرود روی ماه، واکسن های mRNA و درمان آلزایمر نیز به چشم میخورد.
*نسل جدید واکسنها پس از استقرار موفقیت آمیز واکسن های mRNA در طول پاندمی COVID-19، انتظار می‌رود که BioNTech  آلمان، آزمایش‌های اولیه انسانی را برای توسعه واکسن‌های mRNA علیه مالاریا، سل و تبخال تناسلی در هفته‌های آینده آغاز کند.
*درمان با کریسپر:امسال ممکن است شاهد اولین تایید یک درمان مبتنی بر ویرایش ژن توسط CRISPR باشیم. پس از نتایج امیدوارکننده آزمایش‌های بالینی که از سیستم CRISPR–Cas9 برای درمان بتا تالاسمی و بیماری سلول داسی شکل استفاده می‌کردند،  درمان باexagamglogene autotemcel (exa-cel) نیز برای این دو بیماری در حال توسعه است.  این درمان از طریق جمع آوری سلول های بنیادی فرد بیمار و استفاده از فناوری CRISPR-Cas9 برای ویرایش ژن معیوب، قبل از تزریق مجدد سلول ها به فرد عمل می کند.  انتظار می‌رود که exa-cel در ماه مارس به سازمان غذا و داروی ایالات متحده جهت اخذ تاییدیه برای درمان افراد مبتلا به بتا تالاسمی یا بیماری سلول داسی شکل ارائه شود.
*لیست سیاه پاتوژن هاانتظار می رود سازمان بهداشت جهانی فهرست جدیدی از عوامل بیماری زای دارای اولویت را منتشر کند.  حدود ۳۰۰ دانشمند شواهد موجود در بیش از ۲۵ خانواده ویروسی و باکتریایی را برای شناسایی پاتوژن هایی که به طور بالقوه می توانند باعث ایجاد یک اپیدمی در آینده شوند را بررسی خواهند کرد.  نقشه‌های راه تحقیق و توسعه برای هر عامل بیماری‌زای دارای اولویت باعث شناسایی خلا های علمی و اولویت‌های تحقیقاتی و همچنین توسعه واکسن‌ها خواهد شد.
*داروی آلزایمردر اوایل ژانویه، مقامات ایالات متحده اعلام خواهند کرد که آیا دارویی که سرعت زوال شناختی را در یک کارآزمایی بالینی قوی کاهش داده است یا خیر. lecanemab که توسط شرکت داروسازی Eisai و شرکت بیوتکنولوژی Biogen ساخته شده است، یک آنتی بادی مونوکلونال است که پروتئین های آمیلوئید بتا را که در مغز ساخته می شوند از بین می برد. این کارآزمایی بالینی شامل ۱۷۹۵ نفر  با بیماری آلزایمر در مراحل اولیه بود و نشان داد که lecanemab در مقایسه با دارونما تا ۲۷ درصد زوال ذهنی را کاهش داد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن